Čistírna odpadních vod bude o 142 milionů dražší – a kdo to zaplatí?

19.05.2022

V minulých týdnech jsem se zde v jednom z předchozích příspěvků zabýval otázkou 2 velkých investičních akcí - rekonstrukcí a zkapacitněním stávající čistírny odpadních vod a novou sportovní halou u ZŠ Palachova. Odhadoval jsem, s ohledem na stávající situaci na stavebním trhu, že budou obě stavby výrazně dražší než bylo plánováno. U čistírny jsem se strefil - můj odhad byl o 150mil. Kč dráže, skutečnost je 142 mil. Kč. U sportovní haly jsem tak přesný nebyl, odhad byl o 90mil. Kč, realita je zatím "jen" 32 mil. Kč. Nicméně závěr mé úvahy se potvrdil - na obě akce město nebude mít dostatek peněz, a bude se muset rozhodnout, která investice je pro město důležitější. Že volba to nebude lehká, mi bylo jasné s ohledem na blížící se volby a bilancování slibů politiků.

Jak to dopadlo?

Minulý týden rada města na svém zasedání rozhodla, že přednost bude mít čistírna odpadních vod a bude realizována i přesto, že výsledná cena je cca o 50% vyšší, než bylo plánováno. Jako člen výběrové komise posuzující doručené nabídky na tuto akci, jsem při jejím závěrečném zasedání navrhl výběrové řízení zrušit a vypsat nové. Můj návrh byl osamocen, což pro mne bylo překvapení - na předchozím zasedání totiž proti takto vysoké nabízené ceně rezolutně protestoval pan místostarosta Homolka, tak zásadní obrat v jeho názoru na celou věc jsem tedy nečekal. Bohužel jsem se od nepřítomného pana starosty nedozvěděl ani výsledek jeho jednání s velkými městskými developery o možných příspěvcích na tuto investiční akci, jak členům komise slíbil provést osobně.

Můj postoj vycházel z přesvědčení, že nemohu akceptovat situaci, kdy mne něco bude stát o polovinu více, než byl předpoklad. Měl bych se pokusit dosáhnout lepšího výsledku a nikoli stáhnout kalhoty daleko před brodem. Samozřejmě jsem si vědom vážnosti situace na trhu, kdy ceny stavebních prací za poslední rok výrazně stouply a není možno odhadnout, jak bude jejich vývoj dále postupovat. Moji oponenti určitě namítnou, že za této situace může nové výběrové řízení dopadnout ještě s horším výsledkem, tzn. ještě dráže. Ano, to je pravda, ale stejně tak se může v mezidobí začít projevovat recese, kterou většina ekonomů předpovídá. V tom případě by zájem o stavební práce vzrostl a konkurenční tlak by mohl přinést nižší ceny.

Nerozporuji nutnost této investice, jednou na ní stejně muselo dojít. Ale nelíbí se mi, že je nyní z velké části vyvolaná rozsáhlou developerskou výstavbou, podpořenou "pro město výhodnými plánovacími smlouvami", jak jsme pravidelně na veřejných zastupitelstvech vedením města ujišťováni. Pokud ta výhodnost spočívá v připuštění větší hustoty osídlení, než je nezbytné, tak viníka této neutěšené situace asi všichni rychle rozpoznají.

Rada rozhodla tak, jak rozhodla a stavět se bude, ať to stojí, co to stojí. Otázkou je, jestli by stejně dopadlo hlasování v případě, kdy by členové rady rozhodovali o své osobní investici, například o stavbě svého rodinného domu. Dát z vlastní kapsy výrazně více, než se předpokládalo, by se určitě nikomu nechtělo a možná by to ani jejich rodinné rozpočty nedovolily. Radní také zřejmě ani neprověřili, zda nově realizované developerské projekty ve městě jsou schopny zaplatit alespoň větší část navýšení ceny na stavbu, ačkoli to vedení města hlasitě slibovalo.

Přesto padlo rozhodnutí, které lze vnímat takto:

"Vážení spoluobčané, městská kasa je bezedná, takže se není čeho bát. Přispíváte do ní určitě všichni a rádi. A to, že Vás každého bude navýšení ceny za čistírnu stát více než 7000,-Kč, snad s ohledem na naše vize rozvoje města nebudeme řešit. "

Tak co milí čtenáři, našli jste již odpověď na otázku položenou v názvu příspěvku.....?

© 2018 Zdeněk Adámek. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky