Změna č.1c územního plánu podél obchvatu Staré Boleslavi s mnoha otazníky…

09.12.2021

Na včerejší veřejné projednání navrhované změny č.1c stávajícího UP jsem se zvědavostí po dlouhé době opět dorazil. Jako pověřený zastupitel pro území plán v předchozím volením období jsem u zrodu návrhu této změny v roce 2017 stál, stejně tak jsem v roce 2018 rozhodl o jejím zrušení a proto jsem si osobně přišel poslechnout zdůvodnění jejího opětovného projednávání.

Zde je nutno vysvětlit pohnutky, proč byla změna v roce 2017 vůbec navrhována. Vedení města se tenkráte snažilo urychlit výstavbu obchvatu tím, že nabídlo majitelům pozemků za jejich souhlas s umístěním tělesa obchvatu na jejich pozemcích protihodnotu - zhodnocení jejich pozemků na komerční plochy. Autorem této "obchodní" vize byl pan místostarosta Homolka, který slíbil, že souhlasy všech majitelů sežene, a to ještě před schválením této změny.

Po více než ročním čekání slíbené souhlasy majitelů pozemků p. místostarosta nepřinesl. Proto jsem ke změně z pozice své tehdejší funkce nedal souhlas a projednávání změny bylo ukončeno. Věděl jsem, že bude nutné přistoupit k vyvlastnění pozemků krajem, což se nakonec poměrně rychle podařilo a nenaplnil se tak některými aktéry tehdejšího dění stále opakovaný scénář, že obchvat bez změny UP nikdy nebude.

Proč je tedy změna opět na stole?

Od pana místostarosty Soukupa jsme se dozvěděli, že změna je nutná, protože pozemky těsně přiléhající k právě realizovanému obchvatu Staré Boleslavi nejsou vhodné pro obytnou zástavbu, protože budou zatíženy nadměrným hlukem z dopravy. Dále, že výstavba v projektu navržené protihlukové bariery je ohrožena případným "nedostatkem financí" investora, tzn. kraje. Proto prý protihlukovou funkci vytvoří právě komerční objekty postavené na této ploše. A nakonec prý Boleslav nemá dostatek volných komerčních ploch.

Co k tomu dodat?

Stávající UP navrhuje podél trasy obchvatu pruh se zelení, bez bydlení a zajišťující určitý odstup od nejbližších rodinných domů. Ano, zeleň sama na odclonění hluku nebude stačit, ale je možné ji doplnit protihlukovou barierou po celé délce obchvatu, nejen v jeho malé části. Informaci o tom, že komeční objekty, postavené v blízkosti obchvatu, budou mít stejnou účinnost jako bariera, se nezakládá na pravdě. Jedině spojitá a dostatečně vysoká bariera bez proluk a otvorů může přinést dostatečný útlum hluku pro klidné bydlení v celé lokalitě.

Nemohu také akceptovat sdělení, že investor na barieru toto možná nebude mít peníze. Bez bariery totiž určitě nevyhoví hygienické limity na venkovní hluk od dopravy, pak by se celý obchvat nemohl zkolaudovat a uvést do provozu. Zde mne jen napadá příměr - obec Zápy buduje obchvat viditelný na příjezdu po dálnici, po jehož většině trasy je budována vysoká protihluková bariera. Zřejmě vedení malé obce dokázalo s investorem toto dojednat. A co vedení našeho města, pokusilo se o to také v případě obchvatu Staré Boleslavi?

Další otázkou je, zda chceme do této lokality pustit komerční objekty, což mohou být nejen drobné provozovny (jak město deklaruje), ale také skladové haly. Jak taková skladová komerční zóna vypadá můžeme vidět na mnoha místech v okolí Prahy. Není tato část města spíše předurčena ke klidnému bydlení v rodinných domech? A opravdu Stará Boleslav potřebuje nové komerční plochy?

K mému překvapení také město v právě navržené změně doplnilo dnes nezastavitelnou plochu o novou plochu k bydlení! Za současné situace s občanskou vybaveností, nedostatečnou kapacitou čistírny odpadních vod. Není to opět hrubé porušení deklarované snahy nezatěžovat město v současnosti další obytnou výstavbou? Trumfem v ruce vedení města při prosazování této naprosto nekoncepční změny je prý výhodnost dojednání finanční spoluúčasti developera v této lokalitě na novém přemostění obchvatu lávkou pro pěší. Jaké ale máme garance, že tomu tak bude s developerem, se kterým v minulosti město mělo mnoho problémů? Osobně bych spíše hledal zdroje v městském rozpočtu.

Navržená změna vyvolává mnoho otázek. Některé již padly na včerejším projednávání a nebyly ze strany města uspokojivě vysvětleny.

Proto se nabízí otázka poslední - budou mít všichni občané Staré Boleslavi z navržené změny prospěch? A nebo jen někteří?

© 2018 Zdeněk Adámek. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky